ČJ 7.C Archiv

13. 3. – 20. 3. 2020

Mluvnice

Opakování učiva o větných členech (učebnice ČJ pro 7. r.  78 – 89, bez doplňku)

  • určování větných členů
  • grafy větných členů

Věta jednoduchá a souvětí, věta hlavní a vedlejší, druhy vedlejších vět (učebnice str. 90 – 101)

Začali jsme probírat jednotlivé druhy vedlejších vět, sami projděte a udělejte si cvičení z učebnice – do cvičného sešitu. Pokud budete mít nějaké nejasnosti, obraťte se na mě prostřednictvím mého mailu (všichni máte mou mailovou adresu).

Lze procvičovat i na internetových stránkách, stačí zadat určování větných členů.

Procvičování pravopisu

 

Literatura

Především četba krásné literatury.  Doplňte si čtenářské deníky (8 obsahů knih),  odevzdáváte je v první hodině literatury, až bude opět škola.

Opakování učiva

Literatura středověku – první hodinu literatury ve škole se bude psát test.

Přečtěte doporučenou knihu Evy Vrchlické Z oříšku královny Mab. Zapište do deníku.

Sloh

Projděte si kapitolu Líčení  ( str. 120 – 124 )

  • Líčení neboli subjektivně zabarvený popis – opiš růžový rámeček na str. 120 do slohového sešitu
  • postupně dělejte cvičení na dalších stránkách

 

Všechny zdraví propagátorka českého jazyka a také vaše třídní učitelka. Je mi po vás moc smutno, ale musíme to všichni ve zdraví překonat!!! Šárka Janušová

 

  1. 3. 2020 – 27. 3. 2020

Zdravím všechny a mám na vás velkou prosbu. Vzkazovala jsem vám, ať se mi všichni ozvete na vám známý mail, nebo na školní mail zszubri@ro.inext.cz  – abych vás mohla případně kontaktovat. Jinak budeme pokračovat v učivu.

 

Mluvnice

Ti, kteří už zvládli druhy vedlejších vět, procvičují  jednotlivé druhy vedlejších vět na cvičeních v učebnici až po str. 101 ( bez vedlejší věty doplňkové! ).  Pokud bude obtížnější cvičení a nebudete si s ním vědět rady, ozvěte se přes mail nebo i telefonicky.

Procvičujte pravopis  –  učebnice str. 102 – 104

 

Literatura

Čtěte, čtěte, čtěte!!!

Pokračujeme v probírání literatury:

  1. Zápis do literárního sešitu:

Humanismus a renesance

Ve 14. a 15. století se rozvíjí svobodné lidské vzdělání a rozum. Lidé chtějí plně žít už za svého pozemského života. Návrat k antice a jejím ideálům = humanismus. Tedy láska k pozemskému životu a touha poznat všechna tajemství.

V Itálii vzniká ve 12. –  15 století  hnutí, které usiluje o obrodu = renesance ( o kulturní a duchovní rozvoj, navazující na antickou kulturu  –  ve všech oblastech:  malířství, stavitelství, hudba, literatura, astrologie….. ).

V učebnici Literární výchova si přečtěte o tomto období úvodní článek ( já mám doma staré vydání, kde je tento článek na str. 76 – 78, vy to budete mít asi jinak).

                                                                                                                                             konec zápisu

 

  • Pokud máte knížku, čtěte Z oříšku královny Mab. Můžete i vyhledat na internetu.

 

  1. Samostatná práce

                S pomocí internetu a literatury, kterou máš doma, si udělej referát o Williamu Shakespearovi. Rozsah textu i s obrázky 1 – 2 stránky, velikost písma 12. Napiš do wordu,      můžeš přidat i obrázky, pošli na mou internetovou adresu do 31. 3. 2020.

 

 

Sloh

  1. Pokračujte dál v Líčení (platí pořád učebnice str. 120 – 124)

Sami zkuste napsat Líčení  – Moje oblíbené místo  – pište do wordu a pošlete jako přílohu k mailu do 27. 3. 2020.

  1. Zkuste si vést deník o tomto našem nuceném domácím pobytu

 

Držím nám všem palce, mějte se  hezky a ozvěte se mi!  Vaše třídní Šárka Janušová

 

28. 3. – 5. 4. 2020

Ahoj všichni, další týden je před námi.

Budeme se soustředit především na mluvnici.

Mluvnice

  1. Pořád ještě procvičujeme druhy vedlejších vět.
  2. Co už víme ze skladby str. 98 – 100 – procvičování – cvičení dělejte ústně, bylo by dobré některá dělat i písemně, nechám to na vás podle vašich možností.

Vaši práci mi můžete poslat ke kontrole nebo si to zkontrolujeme společně ve videohovoru.

A zde ještě jedny super stránky na procvičování: http:// www.umimecesky.cz

Literatura

Přečtěte si pozorně z učebnice Literání výchovy zatím dva úryvky od W. Shakespeara:  Hamlet a Romeo a Julie ( str. 78 – 79, str. 89 – 90 v mém starším vydání učebnice).

Sloh

Pořád pracujte na líčení, zkoušejte nová místa i věci vylíčit, opakujte si.

Hodně sil, zdraví a už se na vás všechny moc těším!!!!    Š.J.

 

 

6. 4. – 12. 4. 2020

 

Mluvnice

Pokračujeme v učivu ( chválím všechny, kteří se zúčastňují on-line výuky!!! ):

  1. Opakování skladby – učebnice str. 101

Všem rozešlu na mail prezentaci na téma převodu větných členů na vedlejší věty a naopak.

Využijte zdarma stránky www.vpohode.cz, stejné, kde se učíte matematiku.

  1. Nové učivoNauka o významu slov          

učebnice str.9 – 11

  1. Do chytrého sešitu zapište: Význam slov a k tomu růžovou tabulku na str. 9
  2. Udělejte si ústně cvičení 1 – 3 na str.9
  3. Písemně do školního sešitu cv.4 a) i b) na str. 10
  4. Do chytrého sešitu pod poslední zápis přidejte informace z růžové tabulky na str. 10
  5. Ústně si udělejte cv. 5 a 6 na str. 10 a všechna cvičení na str. 11

 

Literatura + Sloh

Využijete svého referátu o Williamu Shakespearovi a do literárního sešitu si uděláte sami zápis ( výtah ) .   Základní údaje o W.S. se naučíte ( to, co si vypíšete do sešitu – krátce o životě, dílo).

Tak zase příště, pilně pracujte!  Šárka Janušová

 

13. 4. – 20. 4. 2020

Všechny moc  zdravím a děkuji opět všem za výbornou online spolupráci. Tento týden zvolníme a budeme jen opakovat a procvičovat. Vy, kteří nestíháte, máte čas na dohnání učiva.

Platí stále, že máte co nejvíce číst!!!!

Pošlu vám na mail pracovní list, kde si vyzkoušíte, jak jste se naučili určování druhů vedlejších vět. Nebudu to známkovat, pro mě to bude zpětná vazba, abych viděla, že jste učivo pochopili.

Prosím o vyplnění a odeslání do 20. 4. 2020.

                  Opožděně  přeji všem krásné Velikonoce! Šárka Janušová

 

20. 4. –  26. 4. 2020

Zdravím a opět pokračujeme ve výuce.

Mluvnice

  1. Opakujte si  pravopis i druhy vedlejších vět.
  2. Nové učivo

Slova jednoznačná a mnohoznačná

učebnice str. 12 – 13

na str. 12 si důkladně pročtěte tabulku a udělejte si do chytrého sešitu stručný zápis ( můžete i okopírovat ):

Slova jednoznačná a mnohoznačná

 

jednoznačná   – mají pouze jeden věcný význam ( vlastní jména – Pavel,Praděd;  odborné názvy – sloveso,  hydroxid;  zvukomalebná citoslovce – fuj, crr; slova běžná – květináč, lustr)

mnohoznačná – mají jeden význam základní a ještě další druhotné významy ( vznikly přenesením na jinou skutečnost ):

  1. metafora ( přenesení na základě vnější podobnosti )
  2. metonymie ( přenesení na základě vnitřní souvislosti )
  3. synekdocha ( záměna části za celek )

 

Metaforu, metonymii i synekdochu jsme probírali v literatuře!!!

Ústně si udělejte cvičení ze strany 13.

Literatura

Podívejte se na film Zamilovaný Shakespeare, buď na internetu nebo zkuste červené tlačítko na televizi. Poproste rodiče v případě, že si nebudete vědět rady.

 

Sloh

Dnes se seznámíte s Žádostí.  V praktickém životě ji budete potřebovat.

V učebnici si přečtěte ukázku žádosti na str. 127 nahoře, pak si přečtěte, co to žádost je a jakou musí mít  formu.  Zapište  do slohového sešitu.

Příští týden si pak vyzkoušíte, jak se taková žádost píše.

                                     Hezký týden a chuť do práce! Šárka Janušová

 

  1. 4. – 3. 5. 2020

Mluvnice

  1. Tak nejprve procvičování:

Opiš si do školního sešitu a vypracuj:

Urči větu hlavní, vedlejší a urči druh VV ( vybírej z této nabídky): příslovečná způsobová, příslovečná účelová, příslovečná příčinná, příslovečná místní, příslovečná podmínková, příslovečná přípustková, příslovečná časová, příslovečná měrová

  1. Pohádkový hrad stál tam, kde lišky dávají dobrou noc. 2. Když bylo princezně osmnáct let, zasnoubili ji s princem z vedlejšího království. 3. Přestože ji měl tatínek král rád, souhlasil s nápadem rádců. 4. Princezna celé dny plakala, že by se nad ní i kámen ustrnul. 5. Plakala tak moc, až dostala zánět spojivek. 6. Protože ji rádcové chtěli uzdravit, povolali doktora. 7. Doktor přišel rychle, aby jí nakapal do očí. 8. Kdyby tak rychle nepřišel, jistě by se zánět velmi zhoršil.

 

2. Pojmenování běžná, pojmenování příležitostná

  Z učebnice si přečtěte růžový rámeček na str. 14.

  Zopakujte si z loňska z literatury, co je to personifikace.

cvičení 7 na str. 14

Přečtěte si úryvek básně a pokuste se zodpovědět ústně a) a b)

 

Literatura a sloh

Znova si připomeňte z 6. ročníku básnické prostředky.

Pak se pokuste splnit i úkol c)   7. cvičení na str. 14-15  českého jazyka. Napište do slohového sešitu. Jde vlastně o líčení. To už jsme dělali.

V dalším týdnu se vrátíme k žádosti.

                                                     Mějte krásný týden. Šárka Janušová

 

4. 5. – 10. 5. 2020

 

Zdravím opět po týdnu. Pokračujeme dál.

Mluvnice

Kontrola určování druhů vedl. vět:

  1. Pohádkový hrad stál tam, kde lišky dávají dobrou noc. HV,VV přísl. místní
  2. Když bylo princezně osmnáct let, zasnoubili ji s princem z vedlejšího království. VV přísl. časová,HV
  3. Přestože ji měl tatínek král rád, souhlasil s nápadem rádců. VV přísl. přípustková,HV
  4. Princezna celé dny plakala, že by se nad ní i kámen ustrnul. HV,VV přísl. způsobová
  5. Plakala tak moc, až dostala zánět spojivek. HV,VV přísl. měrová
  6. Protože ji rádcové chtěli uzdravit, povolali doktora. VV přísl. příčinná,HV
  7. Doktor přišel rychle, aby jí nakapal do očí. HV,VV přísl. účelová
  8. Kdyby tak rychle nepřišel, jistě by se zánět velmi zhoršil. VV přísl. podmínková,HV

 

Určitě jste to zvládli všichni!

 

 

Slovo a sousloví, rčení

učebnice str. 15 – 17

Přečtěte si a stručně zapište do chytrého sešitu, co je to pojmenování jednoslovné, co je to sousloví  a rčení.

Přečtěte si úvodní článek Pěvci a vyhledejte sousloví – ústně.

na str. 16 / cv. 2a) i b)

Vypracuj do sešitu. Neopisuj celé věty!

 

str. 16 / cv. 4a)

písemně do sešitu – dva sloupce

 

str. 17

Přečtěte si a poznamenejte si  příklady sousloví, která mají obrazný význam. Frazeologismy.

str. 17 / cv. 5a)

-písemně do sešitu – dva sloupce

-ústně zkuste vysvětlit význam jednotlivých sousloví

 

Literatura

Zatím jste se dověděli, co je to renesance a humanismus. Sami jste si udělali do literárního sešitu zápis o představiteli anglické renesance W. Shakespearovi. Dnes si uděláte zápis o italské renesanci a přečtete si ukázku z učebnice literární výchovy.

Zápis do sešitu

Italská renesance

Dante Alighieri (1265 – 1321) /výsl. dante aligiéri /

Dílo:      Božská komedie  –   duchovní alegorický epos

Putování třemi záhrobními říšemi – Peklo, Očistec a Ráj.

 

Francesco Petrarca (1304 – 1374)  / výsl. frančesko petrarka /

Dílo:    Zpěvník   –   sbírka milostné poezie, sonety pro Lauru

 

Giovanni Boccaccio (1313 – 1375)  / výsl. džovany  bokačo /

Dílo:   Dekameron  –  soubor sta novel ( různá témata )

                                                                                                                             konec zápisu

V učebnici Literární výchova si přečtěte Jednonohého jeřába od G. Boccaccia ( já ve starším vydání na str. 80).

Čtěte pořádně, příští týden se budu ptát!

 

Sloh

Žádost

Minule jste zjistili, jak taková žádost vypadá a přečetli jste si a zapsali, co v ní nesmí chybět. Zopakujte si všechny náležitosti, které žádost musí obsahovat.

  • ústně si udělejte cv. 1/ str. 127
  • písemně si zkuste napsat žádost o přijetí na střední školu ( nejlépe pište na počítači do wordu, kdo nemá možnost, může rukou na papír a vyfotit  )

Svou žádost mi zašlete ke kontrole na můj email nejpozději do 11. 5. 2020.

 

                                                 Hezký týden vám přeje Šárka Janušová

 

  1. 5. – 17. 5. 2020

 

Všechny opět zdravím a pokračujeme ve výuce.

 

Mluvnice

 

Dnes si zapíšeme do chytrého sešitu další informace:

 

Ustáleným spojením s obrazným významem říkáme frazeologismy/ frazeologická spojení/ frazémy.

Další ustálené významy  mají také obrazný význam:

1             Rčení = ustálené spojení slov (Má na růžích ustláno.)

2             Přísloví = ustálený víceslovný výraz, který má obvykle dvě části, vychází většinou z lidové         tradice a obsahuje mravní ponaučení (Kdo šetří, má za tři.)

3             Pořekadla = ustálená vyjádření nesoucí životní zkušenost, někdy rýmovaná (I mistr tesař se    utne.)

 

Některá víceslovná pojmenování bývají nahrazena jednoslovným (sekaná pečeně = sekaná).

Tyto jednoslovné výrazy bývají často hovorové (obývací pokoj = obývák).

 

Ze str. 19 dole si opište přehledný a stručný graf = pojmenování

konec zápisu

 

V učebnici si udělejte ústně cvičení ze stran 18 a 19. Cv.11a) /str.19 si udělejte písemně do sešitu.

 

Literatura

 

Tak nejprve jak pozorně jste četli text Jednonohý jeřáb. Odpověz na tyto otázky písemně a pošli je na můj mail nejlépe do konce týdne.

Otázky k textu:

  1. Vypiš jména i funkce hlavních postav.
  2. Ve kterém italském městě se děj odehrává?
  3. Odkud pocházel kuchař?
  4. Jaká zápletka je v tomto příběhu? Co se stalo? A jak to kuchař vyřešil?
  5. Kdo nakonec na koho vyzrál?

 

Pokračujeme v učivu o renesančních autorech.

Zápis do sešitu

 

Francouzská renesance

Francois Villon (asi  1431 – 1463 ) výsl. /fransua vijón/

Vzdělaný člověk, společenský vyděděnec, psal poezii inspirovanou svým dobrodružným životem

Dílo: Velká závěť (Velký testament) – balady

 

Francois Rabelais (asi 1494 – 1553) výsl. /fransua rablé/

Mnich, lékař, badatel, filozof…..

Dílo: Gargantua a Pantagruel  – pětidílný satirický román, kritizující společnost,výsměch středověkému myšlení, hlavní hrdinové jsou 2 obři – otec a syn

 

konec zápisu

 

V učebnici literární výchovy si přečtěte nejprve úryvek o F. Villonovi od Johna Erskina – Nezbedný mistr balad ( str. 104 ).
Na str. 108 – 110 jsou dvě ukázky od F. Villona – Balada o drobnostech a úryvek ze Závěti.

Na str. 83 – 85 si pak přečtěte úryvek z Gargantuy a Pantagruela od R. Rabelaise..

Sloh

Tento týden si budete pouze vylepšovat svou žádost, kterou jste mi měli odeslat.  A to jen tehdy, pokud vám ji pošlu zpátky.

 

                                        Krásný slunečný týden. Šárka Janušová

  1. 5. – 24. 5. 2020

    Mluvnice

Dnes si zopakujeme, jaký rozdíl je mezi synonymy a homonymy, homonymy slovy mnohoznačnými, antonyma. Také si zopakujete informace o slovech citově zabarvených.

Učebnice str. 20 – 25

Zápis do chytrého sešitu

Synonyma, homonyma, antonyma

Synonyma – slova, která stejně znějí a mají stejný nebo podobný význam (můžeme vyjádřit jeden význam několika různými slovy : hoch –chlapec – kluk –ogar),význam se může lišit malými rozdíly:

  • významu
  • slohovým příznakem
  • citovým příznakem
  • příslušností k různým útvarům národního jazyka

Homonyma – slova stejně znějí, ale mají zcela odlišný význam, někdy i původ, mezi homonymy neexistuje vztah, jde o náhodnou shodu tvaru slov.Vznikají v různých rovinách jazyka:

  • ve tvarosloví (tři-sloveso,tři-číslovka)
  • v psané podobě jazyka (vír- ve vodě, výr–dravec)
  • ve zvukové podobě jazyka (plod- stromu, plot- ohrada)
  • ve slovní zásobě (obloha nebe, obloha – zeleninová)

 

Antonyma – slova s opačným významem.

Je rozdíl mezi homonymy a slovy mnohoznačnými. Homonyma spolu nemají nic společného. Kdežto u slov mnohoznačných jde o přenesení podobnosti (nějak spolu souvisí- stejný tvar, barva, původ…..

Slova citově zabarvená

opište tabulku na str. 23

konec zápisu

 

V učebnici si ústně projděte cvičení, společně si to uděláme na online výuce. Písemně do sešitu nebo do wordu cv.8 na str. 24. Když si nebudete jistí, zda jste našli a opravili všechny chyby, pošlete mi to ke kontrole.

 

Literatura

Dokončíme si učivo, dnes o španělské renesanci.

Zápis do literárních sešitů

Španělská renesance

Lope de Vega  (1562-1635)

Napsal kolem 2000 divadelních her.

Miguel de Cervantes Saavedra (1547-1616)

Dílo: Důmyslný rytíř Don Quijot de la Mancha

konec zápisu

V učebnici literatury si přečtěte úryvek z Dona Quijota na str. 111-114.

 

Do slohu tentokrát nic nezadávám. Mějte se hezky Šárka Janušová

 

  1. 5. – 31. 5. 2020

Mluvnice

Odborné názvy – termíny

V učebnici si přečtěte a do chytrého sešitu zapište informace  z růžového rámečku na str.25.

Cvičení ze stran 25 – 29 si udělejte ústně. Písemně pouze cv.5 na str. 27.

Slova s časovým příznakem

V učebnici na str. 29 si přečtěte a opět do chytrého sešitu zapište pojmy archaismy, historismy a neologismy.

Ústně si udělejte cvičení ze stran 29 – 30 (souhrnné opakování).

 

Literatura

Tento týden si zapíšete do literárního sešitu a naučíte informace o českém humanismu.

Český humanismus (15.,16. století)

V Čechám mluvíme o humanismu, nikoli o renesanci.

Humanismus se prosadil v naučné a vzdělávací próze :

  • první úplný překlad Bible – Biblí svatá (kralická)
  • cestopisy (Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic, Václav Vratislav z Mitrovic)
  • rozvoj ústní lidové slovesnosti
  • úpravy cizích látek (Enšpígl)
  • rozprávky o Janu Palečkovi, šašku krále Jiřího z Poděbrad
  • jazykovědné práce (Daniel Adam z Veleslavína)

konec zápisu

V učebnici literatury si přečtěte ukázky na str. 119 – 126 (od Biblí svaté až po Frantova práva).

 

Sloh

Tento týden se seznámíte s životopisem (latinsky Curriculum vitae). Každý z vás jej v životě bude potřebovat někdy napsat. Zpravidla se přidává právě k žádosti.

V učebnici si přečtěte a do slohového sešitu zapište z růžového rámečku na str.128 základní informace o životopisu. A také co by měl obsahovat profesní  životopis .

ústně si udělejte cv. 1/str.128

 

                                                               Mějte se hezky! Šárka Janušová

 

  1. 6. – 6. 6. 2020

Tak nejprve všem přeji krásný svátek!!!

Mluvnice

Opakování

Nejprve si stáhnete a vyplníte tento pracovní list  ZDE a pošlete mi jej ke kontrole do 6. 6. 2020 na e-mailovou adresu.

 

Nauka o tvoření slov ( toto je opakování a procvičování učiva 1. stupně )

1. Slovní zásoba a způsoby její obohacování

2. Slovotvorba krok za krokem

3. Dobrodružství slovotvorby

učebnice str. 31 – 37

Celé si to přečtete, připomenete si toto učivo. Doporučuji všem si růžové rámečky stručně zapsat nebo ofotit do chytrého sešitu.

V on-line hodinách si uděláme nějaká cvičení a ještě se k tomu vrátíme na začátku 8. ročníku.

Písemně do školního sešitu si udělejte cv. 2 a 3 na str. 32.

 

 Literatura

Dnes bude poslední zápis do literárního sešitu o baroku.

Baroko  (16.,17. století)

 Zvýraznění rozporu mezi pozemskými a nadzemskými hodnotami, mezi hmotou a duchem.

Popírá život, libuje si v napětí, uchvacuje nádherou, pohybem, barvami. Vítězný postup katolické víry a upevnění absolutistické moci panovníka.

John Milton (1608 – 1674)

Anglický básník

Dílo:  duchovní epos Ztracený ráj

 

českém baroku je nejvýznamnější osobností postava Jana Amose Komenského (1592 – 1670).

 

A tady si sami doplníte do sešitu ty nejdůležitější informace o Komenském. Např. o jeho životě a díle. Abyste pak mohli odpovídat na tyto otázky:

–           kde se narodil?

–           jaké měl dětství?

–           proč odešel z Čech?

–           ve kterých zemích působil?

–           jaké osobní tragédie prožil?

–           kde umřel?

–           co napsal?

–           jakou má přezdívku?

–           jak si představoval školu a výuku?

 

V učebnici literární výchovy najdete různé informace i úryvky z období baroka ( od str. 133 ve starším vydání). Doporučuji přečíst.

 

Sloh

Protože toho máte  tento týden hodně z mluvnice a literatury, do slohu nemáte nic. Svůj životopis budete psát až příští týden.

 

                                               Mějte se hezky. Šárka Janušová

 

  1. 6. – 14. 6. 2020

 Mluvnice

Pokračujeme v opakování učiva z 1. stupně.

učebnice str. 37 – 42

Způsoby tvoření slov

Do chytrého sešitu opět zapište nebo vlepte ofocené růžové rámečky  – odvozování, skládání a zkracování.

 V učebnici si projděte cvičení ústně, pokud si s něčím nebudete vědět rady, zeptáte se na online výuce.

Na závěr si zopakujte postup slovotvorného rozboru (str. 42  dole v růžovém rámečku).

Literatura

Seznam doporučené četby do 8. ročníku zde

Sloh

Dnes se pokusíte sestavit si svůj vlastní životopis. Zopakujte si v učebnici na str. 128, jak by takový životopis měl vypadat a podle vzoru jej napište a pak mi jej pošlete na můj mail, abych viděla, jak se vám to podařilo. Pište jej ve větách, souvisle, ne jako dotazník.

 

 

                                                                             Mějte se hezky  Šárka Janušová